منوی سایت

 

 

سخن ديگران

   

گالري آثار هنري

 

 

ورود به سایت

 
نام کاربری

رمز عبور

کد امنیتی: کد امنیتی
محل تايپ كد امنيتي

چنانچه تاکنون عضو این سایت نشده اید می توانید با تکمیل فرم مخصوص عضویت به جمع کاربران این سایت بپیوندید و از امكانات مخصوص كاربران استفاده نمائيد .
 

نرم‌افــزار

 

 
پاسخ به سوا: نجاست كفار
 
سوال:
با سلام
نظر حضرتعالی با توجه به آيه 28 سوره توبه در خصوص نجاست غير مسلمان مثل مسيحی يا يهودی يا بهایی وووو چيست؟.
 

جواب:
 
 
بسمه تعالی
 
با سلام و تحيت؛ انسان هر دين و عقيده‌ای كه داشته باشد پاك است و باورهای عقيدتی و فكری دليلی بر پاكی يا ناپاكی جسم انسان نمی‌شود. اين سخن كه جسم و رطوبتهای غير مسلمان صرفا بواسطه آنكه باورهای دينی يا غير دينی ديگری دارد نجس و آلوده است نه‌تنها هيچ دليل عقلی، علمی و قرآنی ندارد بلكه توهينی مشمئزكننده به شأنيت انسان و انسانيت است كه خدايش اذعان كرده همه‌ی بنی بشر را از يك منشأ آفريده است. قرآن كريم در سوره مائده آيه 5 طعامی كه يهوديان و مسيحيان تهيه می‌كنند را برای مسلمانان حلال و خوردن و آشاميدن آنها را بلامانع دانسته كه صراحتا مغاير با نجس دانستن جسم غير مسلمان می‌باشد.
آيه‌ای را كه اشاره كرده‌ايد به دلايلی كه بطور اختصار عرض می‌كنم به هيچ عنوان به معنای ناپاكی جسمی غير مسلمانان نيست. اول: آيه‌ی فوق الذكر صرفا در مورد مشركين اطراف شهر مكه است كه تا آن زمان همچنان بتها را واسطه‌‌ی فيض ميان خود و خدا قرار می‌دادند و هيچ يك از مفسيرين فريقين واژه‌ی "مشركين" در اين آيه را به معنای عام لغوی تفسير نكرده‌اند، چنانكه امروزه با آنكه حاكمان و عالمان مذهبی عربستان شيعيان را مشرك می‌دانند اما برای ورود آنان به شهرهای مكه و مدينه ممانعتی ايجاد نمی‌كنند.  دوم: واژه‌ی "نجس" اگر چه در ابواب فقهی به معنی آلودگی و ناپاكی جسمی و ظاهری بيان گرديده اما در اصطلاح لغوی و مفاهيم قرآنی به معنی "ريمن" و "پليدی فكری" است. شهر مكه و خانه كعبه نزد اعراب بدوی مشرك دارای اهميت و تقدس خاصی بود، از اين رو هر قبيله‌ای سعی می‌كرد تا نشان و بتی را در خانه كعبه يا اطراف آن به منظور تيمن و تبرك قرار دهد. پيامبر مكرم اسلام(ص) پس از فتح مكه تمامی آن بتها و نشانها را از بين برد و مكه و خانه كعبه را نشانی از توحيد و يكتاپرستی قرار داد و برای آنكه به مرور زمان همچون گذشته باديه نشينان مشرك سعی نكنند نشان و بتی را در آن مكان قرار دهند بطور كل ورود آنها را به محوطه خانه كعبه ممنوع كرد؛ نه آنكه جسم آنها را نجس و ناپاك می‌دانست بلكه افكار آنها را پليد می‌پنداشت كه ممكن بود با عنايت به نو پایی دين اسلام، مجددا خانه كعبه را تبديل به بتكده كنند.
بهر روی در هيچ آيه‌ای از قرآن كريم اشاره‌ای به نجاست و آلودگی جسمی كفار نشده و بيشتر اين سخنها ريشه در روايات ضعيف و غير ثقه دارد كه با روح قرآن نيز در تضاد شديد است. ما امروزه بايد بياموزيم كه می‌توانيم عقيده و باورهای ديگران را علمی و عقلی نقد كنيم و به چالش بكشيم اما حق نداريم به انسانی صرفا به خاطر باور و دينش انگهای مختلف بزنيم و جسمش را ناپاك بدانيم.
 




کلمات کليدي :

ارسال شده در مورخه : جمعه، 11 مرداد ماه ، 1387 توسط admin

 


مرتبط با موضوع :

 محمدعلی طاهری  [دوشنبه، 14 ارديبهشت ماه ، 1394]
 ارتداد؛ بدعت و سب النبی  [شنبه، 15 آذر ماه ، 1393]
 پاسخ به پرسشهای دكتر محمد نوری‌زاد  [دوشنبه، 24 مرداد ماه ، 1390]
 سوال  [شنبه، 26 بهمن ماه ، 1387]
 سوال  [شنبه، 26 بهمن ماه ، 1387]
   [جمعه، 11 مرداد ماه ، 1387]
   [جمعه، 11 مرداد ماه ، 1387]
   [جمعه، 11 مرداد ماه ، 1387]
   [جمعه، 11 مرداد ماه ، 1387]
   [جمعه، 11 مرداد ماه ، 1387]

با عرض پوزش : ارائه نظر و پیشنهاد در مورد این مطلب مقدور نیست .

امتیاز دهی به مطلب

 
امتیاز متوسط : 5
تعداد آراء: 3


لطفا رای مورد نظرتان را در مورد این مطلب ارائه نمائید :

عالی
خیلی خوب
خوب
متوسط
بد

 

اشتراک گذاري مطلب

 

 

انتخاب ها

 
 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 
موضوعات مرتبط

پاسخ به سوالات

 

  

PHPNuke Farsi [MT Edition] Project By PHPNuke.ir

 

mashhadteam.ir